122017

Polski rynek e-commerce rośnie z roku na rok w ogromnym tempie. Sklepy internetowe sprzedają już niemal wszystko a ich liczba stale rośnie. Każdy kto prowadzi jakikolwiek handel uruchamia sprzedaż on-line. Dodatkowo coraz więcej osób skuszonych niskimi kosztami otwarcia decyduje się otworzyć swój własny sklep internetowy

W tym właśnie momencie pojawia się pierwszy poważny problem. Każdy chciałby uruchomić piękny, elegancki sklep pełen produktów. Pytanie tylko skąd taki sklep internetowy wziąć? Kto może mi go zrobić i ile to będzie kosztowało? Rozwiązań jest kilka a decyzja, którą podejmiemy jest niezwykle istotna. Popełnienie w tym momencie błędu może nas kosztować nie tylko dużo pieniędzy, niewystarczające pozycjonowanie, ale także niepoliczalne straty związane z nerwami, naszym czasem. Warto się więc w tym miejscu zatrzymać i dokładnie przejrzeć możliwości jakie mamy chcąc uruchomić nowy sklep internetowy. Przeanalizujemy dziś dwie skrajne opcje – z minimalnym i dużym budżetem.

Darmowy sklep internetowy - plusy i minusy

Przeglądając sieć z pewnością natkniecie się na wiele poleceń wykorzystania do tego darmowych narzędzi, jak PrestaShop czy WooCommerce. Owszem to z pewnością rozwiązania najtańsze - ale tylko pod kątem czysto finansowym. Jeżeli nie mamy w tym doświadczenia zaoszczędzimy pieniądze w portfelu ale stracimy mnóstwo czasu na konfiguracje sklepu internetowego. A pamiętajmy, że czas to pieniądz. Pozostaje jeszcze pytanie czy samodzielnie przygotowany sklep, przez osobę bez doświadczenia będzie wyglądał i działał tak jak powinien. Niech każdy odpowie sobie sam. Są też inne kwestie. Załóżmy, że przesiedzieliśmy te X nocy i wreszcie udało nam się skonfigurować nasz sklep. Wygląda jak wygląda, jakoś tam działa, produkty są dodają się do koszyka czyli jest OK. A no właśnie wcale niekoniecznie.

Darmowe narzędzia najczęściej są wystandaryzowane i nie zawsze spełnią wszystkie potrzeby sprzedawców. A różne branże potrzebują dedykowanych narzędzi. Sklepy internetowe do sprzedaży fototapet muszą mieć kreator z możliwością wyboru rozmiaru i kadru danego motywu. Jeżeli interesuje Cię sklep z dekoracjami jak właśnie tapety czy obrazy, dobrze gdyby był zintegrowany z agencją zdjęciową, np. Fotolią. Pozwoli to na łatwe i szybkie przygotowanie bogatych i różnorodnych kolekcji tematycznych w Twoim e-sklepie. I kolejna rzecz - czy konfigurując sklep pomyślałeś/aś o SEO. Bez odpowiedniego pozycjonowania w wyszukiwarkach możesz zapomnieć o sprzedawaniu. Sklep będzie tylko ładnie wyglądał i generował koszty. Nawet jeżeli darmowe systemy, będą posiadały narzędzia o takiej optymalizacji, Ty także musisz mieć wiedzę jak je skonfigurować, aby Twoja pozycja w wyszukiwarkach systematycznie się poprawiała. Pamiętaj, że na rynku są firmy, które specjalizują się tym i tylko z tego żyją. Nie jest to więc wiedza, którą łatwo posiąść. Jak widzisz tworzenie sklepu po najniższych kosztach obarczone jest dużym ryzykiem. Wymaga mniej pieniędzy ale więcej czasu.

Od kogo kupić oprogramowanie do sklepu internetowego?

Przejdziemy więc do innego scenariusza. Zakładamy, że posiadamy budżet, który umożliwi nam zlecenie budowy i uruchomienia takiego sklepu wyspecjalizowanej firmie. Wklepujemy hasło "wykonanie sklepów internetowych", klikamy w pierwszy lepszy link, wydajemy od kilku do kilkunastu tysięcy złotych i problem wydaje się rozwiązany - ale tylko z pozoru. Po pierwsze musimy dokładnie sprawdzić kompetencje jakie ma wybrana przez nas firma - jakie ma doświadczenie, jakie poftfolio. Najważniejsze jednak co powinniśmy zrobić, to przedstawić dokładne wymagania jakie sklep powinien spełniać - graficznie i funkcjonalnie. A potem dowiedzie się czy oprogramowanie jakie nam oferuje wykonawca spełni nasze oczekiwania. Systemy do realizacji płatności, wystawiania klientom faktur, polecane czy powiązane ze sobą produkty to standardowe funkcjonalności, które Twój sklep musi mieć. Do tego dochodzą specyficzne rozwiązania zależne od branży, o których pisałem wcześniej, na przykładzie sklepów z fototapetami - wizualizatory motywów, kreatory, integracje z Fotolią, itp. Sprawdźmy więc czy potencjalny wykonawca ma narzędzia i doświadczenie przy realizacji sklepów internetowych z Twojej branży.

Jeżeli tak, to warto przyjrzeć się bliżej jego ofercie. Nawet w przypadku, gdyby była trochę droższa niż przedstawione przez inne firmy ale bez doświadczenia. Mamy wówczas dużo większą pewność, że nasz sklep będzie posiadał wszystkie niezbędne narzędzia i działał tak jak chcemy, a przede wszystkim tak, jak chce tego nasz potencjalny klient. Klienci sklepów internetowych mają bowiem swoje przyzwyczajenia i nawyki, których już się wyuczyli. Stąd nie warto od razu robić rewolucji a raczej lepiej podążać za trendami. I kolejny plus – doświadczone firmy specjalizujące się w budowie sklepów z danej branży – np. sklepów do sprzedaży fototapet i obrazów, sklep zintegrowany z Fotolią, czy sklepów dla drukarni wielkoformatowej – mają także doświadczenie w ich optymalizacji pod kątem SEO. A jak wspomniałem wcześniej w e-handlu jest to niezbędna wiedza.

Oczywiście przedstawiłem tu tylko z grubsza dwie opcje. A tych jest więcej. W kolejnym wpisie przyjrzymy się bliżej sklepom opartym na systemach abonamentowych – alternatywie dla przedstawionych tu możliwości.

Czytaj także: